Gyalogos túrák, gyalog túrák, kirándul a család, túraútvoanalak, geocashing

Gyalogos túrák

Zalai dombvidék

Zalaegerszeg vá. - Jánka-hegy - Erdőgyöngye étterem - TV torony (5.5 km)

ÉNy-ra, tiszta időben a Kőszegi-hegység magasabb részeit is láthatjuk. Keleti irányban a Válicka völgyébe láthatunk be. Elénk tárul a Zalai Kőolajipari Vállalat ezüstös tornyaival, mögötte távolabb a Karácsony-hegy 305 méter magas vonulatával. Közvetlen mellettünk présházak és szőlők sorakoznak. Nemsokára haranglábhoz érünk, mely kicsit hasonlít a Göcseji fazsindelyes, kontyos társaihoz. Itt minden évben búcsút tartanak. A határ-búcsú régi szokás, célja a fohászkodás jó termésért. A haranglábtól nem messze egy nagyon szép feketefenyőt csodálhatunk meg. Kb. 2 km után K-ny-i irányú útelágazásnál, kőkeresztet találunk. Itt jobbra, azaz Ny-i irányba folytatjuk utunkat, löszös útbevágásban, melyen hamarosan az erdőbe jutunk, ahol gyalogúton és nyiladékon haladunk a jelzések irányítása szerint, lejtős terepen. Hamarosan az Erdőgyöngye étteremhez érünk. Áthaladva a Zalaegerszeg-Gellénháza úton az erdészház mellett folytatjuk utunkat eleinte enyhén emelkedő terepen, majd közeledve a tv toronyhoz erősen meredek szakaszon, ill. az út vége felé meredek lépcsőkön. Túránkat a tv torony parkjában fejezzük be. A torony a 293 m magas Bazitai dombon áll, 1975 óta.

Alsónemesapátiba legkönnyebben vonaton jutunk el Nagykanizsa vagy Szombathely felől.

Nyugat felé átmegyünk a Szévíz-patak hídján, majd a falu főutcáján jobbra fordulunk, észak felé. Kb. másfél km-t haladva az aszfaltúton, egy útelágazásnál elérjük a  piros sáv jelzést. Ezen balra megyünk és ezt követjük végig utunk során.

1200 m után élesen balra letérünk a műútról és hamarosan beérünk a szőlőhegybe. Egy szép horhoson jutunk fel az első dombtetőre, ahol egy keresztnél jobbra kanyarodunk. Ezután kb. 1 km hosszan szép kilátást nyújtó, szőlők között kanyargó úton járunk. Átmegyünk egy magasfeszültségű vezeték alatt és kb. 200 m után - erdőszélen haladva - balra fordulunk. Újabb fél km, és a piros jelzés jobbra lekanyarodik egy szép erdőbe. A völgy alján továbbmegyünk balra az erdőben. A mellettünk lévő vízmosásban több forrás is fakad. Ezután egy telepített fenyvesben jobbra jutunk fel a következő dombhátra.

Kehida - Örvényes-hegy - Zalacsány (7 km)

Kehidára Zalaszentgrótról és Keszthelyről juthatunk el autóbusszal. A falu központjában szállunk le. Mielőtt túránkat elkezdjük, tekintsük meg a Deák-kúriát, ami a központtól nem messze található, a  zöld jelzésen nyugat felé indulva. Az út jobb oldalán, az általános iskola mögötti parkban bújik meg a kúria. Itt élt Deák Ferenc 1824-től 1854-ig.

Visszatérve a központba, a  piros kereszt jelzést keressük és ezen induljunk el nyugat felé. A templomnál balra fordulunk, majd egy keresztútnál jobbra, 200 m-t megtéve újra balra. A falu végén éles jobb kanyar után egy emelkedő kezdődik. Elhagyjunk a vízművet, majd kanyargós úton a dombtetőre jutunk. Felérve megpillantjuk az Örvényes-patak völgyét és a mögötte húzódó bükkös dombhátat. Itt az út kettéágazik. Mi balra megyünk, lefelé a völgybe. Hamarosan elérjük Örvényes-hegy első házait.

A megkapó fekvésű kis hegyi falun keresztülhaladva csodálatos kilátást élvezhetünk a patak völgye felé tekintve. Érdemes lemenni a patak partjára. A merész kanyarokat leíró patak vadregényes völgyet vágott magának az erdőben. A jelzés ugyan nem erre vezet, de ha a patakot követjük, akkor is elérjük újra a piros + jelzést.

A jelzés az Örvényes-hegyen visz végig. A központi résztől már aszfaltozott úton haladunk. Egy balkanyar után érünk ki a Kehida és Zalacsány közötti műútra. Ezen jobbra fordulunk. Elhaladunk a Csányi-kastély mellett. Majd a központba érünk, ahol Zalaegerszegre, Keszthelyre vagy Zalaszentgrótra menő buszra szállhatunk.

Balaton-felvidék

Tapolca - Szent György-hegyi túristaház - Bazaltorgonák - Tapolca (11 km)
A Deák F. utcán a városközpont felé megyünk. Az utca a Kossuth utcában folytatódik, balra a Kisfaludy utcába kanyarodva érünk az egykori Tavas-barlanghoz. A bauxitbányászat mérséklésével a kilencvenes években teljesen szárazra került barlang mélyebb részeiben megjelent a víz. Most még körbejárhatjuk a barlangot, talán nem sokára ismét lehet csónakázni.

A barlang után menjünk vissza a Kossuth utcába, erről balra nyílik az Arany János utca, ezen haladjuk, míg jobb oldalon egy lépcsőt nem látunk. Ez vezet le a Malom-tóhoz. Tapolca legszebb részén járunk. A tóparton található a város nagy szülöttének, Batsányi Jánosnak, valamint feleségének Bamberg Gabriellának a szobra. A Tapolca-patak mellett lefelé sétálhatunk tovább, majd balra kanyarodva az országos kéktúra jelzésén haladunk, amely a nemesgulácsi országúton vezet. Áttérve a vasúti síneken, nyírfasoron haladunk a Szent György-hegy felé. Az autóbusz megállónál a jelzés jobbra kanyarodik. Itt találjuk a Tájvédelmi Körzet, Nemzeti Park táblát. A kék sáv jelzést követve kapaszkodjunk fel a pincesorok között, a felújított turistaházhoz. Itt pihenőhelyet is találunk. A ház után balra kanyarodik az út, a kidőlt bazaltorgonákon haladunk felfelé, a meredek kaptatón. Néhány perc múlva a Tapolcai-medence egyedülálló szépségű bazaltorgonái közé juthatunk. Az út azonban nehezen járható, nagy óvatosságot és figyelmet igényel. A 15-20 m-es bazaltorgonák páratlan élményt jelentenek. A panoráma is csodálatos, az egész medence belátható innen.

Felérve balra kanyarodunk, ahonnan a Balaton felé, sőt még a déli partra is ráláthatunk.

Badacsony - Rózsakő - Kisfaludy kilátó - Kőkapu - Badacsonytomaj - Badacsony (8 km)

Badacsonyba vonattal, autóbusszal vagy személygépkocsival érkezhetünk. Az autót vagy a part melletti parkolóban vagy a vasútállomás mögött hagyhatjuk. Érdemes múzeumlátogatással kezdeni a túránkat. Az Egry József Múzeum a Balaton híres festőjének vallomásai erről a tájról. A vasútállomástól 2 percre, az Egry fasor 11. sz. házban találjuk. Ezután a butiksorról indulhatunk fölfelé a hegynek. Először balra, majd jobbra kanyarodva ér a szőlőültetvények közé. A Badacsony bazaltszikláin képződött talaj, a kedvező éghajlat jó lehetőséget biztosított már régtől fogva a szőlőtermesztéshez. Így lett hazánk egyik híres borvidéke. A Szegedi Róza házhoz érkeztünk, ez az épület 1790 körül épült késő barokk stílusban. Balról a Kisfaludy-ház látható. Folytatva utunkat, az erdő szélénél a Rózsakőhöz jutunk. Nevét valószínűleg Szegedy Rózától kapta ez a hatalmas bazaltszikla. A hiedelem szerint, ha egy fiatal pár ráül - háttal a Balatonnak - még abban az évben jegyesek lesznek.

A kőtől jobbra a piros sáv jelzésen megyünk, majd balra kanyarodunk a piros kereszt jelzésű úton. Így érünk el a Hertelendy Emlékműhöz, ami szép pihenőhely. Alatta található a Páholy nevű kilátópont. Az országos kéktúra kék sáv jelzésén jobbra folytatjuk utunkat a hegy tetején lévő Kisfaludy Sándor kilátóhoz. Itt megpihenhetünk, majd a kéktúra jelzésén haladunk tovább északi irányba, majd a sziklás Kőkapun ereszkedünk le. A sárga sáv jelzés jobbra kanyarodva eléri a Klostrom-kutat. A sárga sáv jelzés levisz Badacsonytomaj központjába, ahol a kéktúra jelzésén jobbra fordulva, a vízparton Badacsonyba juthatunk vissza.

Szigliget - Várhegy - Rókarántó - Avasi templomrom (5 km)

A 71. sz. úton lévő autóbuszmegállóból a kék sáv jelzésen a falu főterén át a Kossuth utcában lévő alkotóházig megyünk. Ez egy klasszicista stílusban épült Eszterházy-kastély. Parkja védett, sok ritkasággal rendelkező arborétum. A főtérről a Kossuth utcán folytatjuk utunkat, itt olyan népi barokk lakóházak találhatóak, amelyek mind védettek (18, 20, 24, 56, 58, 60, 62 szám alatt). Majd a Szabadság utcából 10 perc alatt beérünk az erdőbe, a Majális-dombon. A cseresben a Rózsahegyi úton haladunk tovább a nyaralók között. Az autóparkolónál felkapaszkodunk a dombtetőre, itt találjuk a növényzetben az Óvár romjait. A romokat körbejárva a Királyné szoknyája nevű hegylábi övezetben a piros sáv jelzésen folytatjuk utunkat, a nyaralóépületek között az aszfaltúton, majd jobbra kanyarodva a lépcsőn felmegyünk a klasszicista Szentháromság kápolnához. Szép kilátásban gyönyörködhetünk. Utunkat a pincesoron folytatjuk, a 9. sz. ház mellett gazdagon díszített népi barokk pincét látunk, rajta az évszám 1852, balra a Fekete-kereszt pedig 1805-ből való. Innen a kilátásban gyönyörködve a Külsőhegyi úton haladunk, majd a vár felől érkező műutat elérve (országos kéktúra jelzése) jobbra tartva az útelágazásnál, szintén jobbra elérjük az Avasi templomromot. A római kori épületrészek felhasználásával román stílusban épült a XIII. században. A kék jelzésen felmegyünk a várba. A 229 m magas vulkáni hegy tetején csodálatos környezetben épült a vár. Először az Atyusz nemzetség birtoka volt, majd az Oguz báné, illetve a zalai ispáné, utána 1259-től a királyé. Ő a bencéseknek adományozta "a Balatonban levő egy bizonyos szigetet, ahol erődítésre alkalmas hegy áll, a pannonhalmi Szt.Márton egyház részére adandónak végül, hogy rajta várat építsenek." Favus apát két év alatt felépítette a várat, majd azt a Mórichidai család birtokolta. A vár alatt a XV. sz. elejétől alakult ki Szigliget község. Ezután a vár sűrűn cserélt gazdát a középkori hatalmi harcokban. Török Bálint után a Lengyel család birtoka volt. A várat a XVII. században villámcsapás érte, legnagyobb része leégett. Majd I. Lipót romboltatta le. A vár területén ma is eredményes ásatások folynak.

Az alsó várat valamikor lőszeres fal övezte, két kisméretű toronnyal, felvonóhidas kaputoronnyal. A felső várnak két négyzetes tornya is volt, és két kisebb. Ezek közül az egyik felvonóhidas kaputorony. A lakóépület déli oldalán egy kisebb torony áll, alatt van a börtön. A felsővár legmagasabb részén a várkápolna maradványai láthatóak. Ehhez keletre a Palota csatlakozott. A vár maradványaiban is tökéletes védelmi rendszert mutat.

Bakony

Bakonynána - Római fürdő - Bakonynána (8 km)
A falu lejtős főutcáján kell végigmenni az országos kék kék sáv jelzésen, majd balra kanyarodva a Gaja-patak völgyébe, annak bal partján folytassuk utunkat. Beérünk a hegyek közé, az egyre szűkülő völgybe. Mindkét oldalon sziklákat látunk. A patak mélyen alattunk halad. Végül egy erdei pihenőhelyre érünk. Itt érdemes letáborozni. Ha továbbmegyünk a patak mentén, halljuk, majd később látjuk is a Római-fürdő vízesését. Ez a Keleti-Bakony legszebb helye. A patak hatalmas üstöket vájva ereszkedik le a függőleges sziklafalak közé. A jobb oldalon barlangjelzést találunk kb. 100 m-re, mely a Savanyú Jóska-barlanghoz vezet. Ez egy 12 m hosszú mészkőbarlang. A pihenőhelytől a patak jobb oldalára áttérve a kék kereszt jelzésen visszajutunk a faluba. A Gaja szűk völgyének másik oldalán haladunk, majd a műútra rátérve érünk be Bakonynánára.

Velencei-hegység

Pákozd - Ingókövek - Angelika-forrás - Sukoró (10 km)

Pákozdra autóbusszal érkezhetünk Székesfehérvárról. A harmadik autóbuszmegállónál, a sportpálya után kell leszállni. A piros kereszt  jelzést keressük, amely balra kanyarodik a főutcáról. A falut elhagyva, enyhe emelkedőn megyünk. Lábunk alatt csikorog az ősi hegység alapkőzetének maradványa a borsószem nagyságú gránitdarabkák. Fenyveserdőben vezet tovább a piros kereszt jelzésünk, majd kiér a legelőre. Messze ellátni az egykori katonai gyakorlótéren. A természeti védettséget mutató tábla már az ingóköveket jelzi. Ezek közül a Pogány-kő tengerszint feletti magassága 241 m. Nevezetes az utána következő Oroszlánkő és a Kockakő. Valamennyi a környezet erős lepusztulásával preparálódott ki a térszintből. A jelzésünket követve a legelőn kelet felé haladunk, majd vizenyős réten áthaladva elérjük az erdőt. Becsatlakozik a piros körút jelzés, majd a piros sáv jelzés, mi a piros sáv piros sáv jelzésen megyünk tovább. Beérünk a Bodza-völgybe, ezt gránitsziklák szegélyezik. Balról elmarad a piros barlang jelzés, amely Bárcaházi-barlanghoz visz. Néhány száz méter után elérjük a pihenőhelyet, itt lehet tüzet rakni és az Angelika-forrásból lehet szomjunkat is csillapítani. A tűzrakó hely után délre megy a zöld sáv jelzés, délkeletre a piros kereszt jelzés. Ezen haladva, a kőfejtő után balra a piros háromszög  jelzésen vagyunk. Vigyázni kell, mert ez a jelzés kétszer is elágazik. Mindkét alkalommal a jobb oldali úton maradunk.

Gerecse

Pusztamrót - Vízválasztó - Sandl-hárs - Bányahegy - Héreg - Vízválasztó - Pusztamarót (15 km)

Pusztamarót buszállomásáról a fonódó kék sáv kék és piros sáv piros sáv jelzésen indulunk nyugati irányba, a Vízválasztó nyereg felé az erdészeti úton. A nyeregben elválik egymástól a két jelzés, mi a kék sáv kéket követjük. megkerülve a Kis-Gerecse 497 m magas bozótos csúcsát, és a Gyermeküdülő kerítéséhez érünk.

Továbbmegyünk a Nagy-Gerecse 633 m magas tömbjét északnyugatról megkerülő jelzésen. Balra, a jellegzetes Sandl-hárs után ereszkedni kezdünk. Két és fél kilométer után elérjük a régi erdei vasút nyomvonalát. Itt ágazik ki a kék kereszt jelzés, amely levezet a közeli Tardosra.

Az Országos Kéktúra útvonala balra (délkeleti irányban) megy a sínek helyén néhány métert. A rozzant híd előtt jobbra erdei útra térünk és a Bányahegyi Erdészházhoz érünk. Itt találkozunk a Tardosról műúton érkező zöld sáv jelzéssel, amely a későbbiekben a kalauzunk lesz.

Az erdészháztól mehetünk a zöld és a kék jelzésen is, mert nemsokára találkoznak. Innen viszont a zöld sáv zöldet követjük Héregig. Kezdetben határozottan keletnek, majd délkeletnek vezet az út. Átmegyünk egy bekerített részen, és a falu szélére jutunk. A balról jövő piros sáv piros sáv jelzésre térünk, amely elvezet a Király-kútnál lévő tisztásra, ahol padokat, esőbeállót, és tűzrakóhelyet találunk. Innen továbbemelkedünk a Nagy-Gerecse oldalában, majd újabb kerítés következik. A túloldalán erdészeti út hajtűkanyarjában az alsó ágon megyünk tovább a Vízválasztó-nyeregig. Innen már ismerős az út visszafelé.

Pilis és Visegrádi-hegység

Békásmegyer, Ófalu (143-as busz vá.) - Nagy-Kevély - Kevély-nyereg - Teve-szikla - Szarvas (18-as busz vá.) (9 km)

Csikóváraljai th. - Holdvilág-árok - Nagy-Csikóvár - Csikóváraljai th. (5 km)

Lajos-forrás - Vasas-szakadék - Kő-hegy - János-forrás - Lajos-forrás (7 km)

Lajos-forrás - Körösi Csoma emlék - Bükkös-patak - Lom-hegy-nyereg - Lajos-forrás (8 km)

Leányfalu - Csaba-kút - Németszéna - Vöröskő - Rekettyés-tó - Leányfalu (8 km)

Dömös - Vadállókövek - Prédikálószék - Királykúti-nyereg - Dömös (12 km)

Dömös - Rám-szakadék - Lukács-árok - Dömös (7 km)

Kétbükkfa-nyereg - egett-hárs - Hirsch orom - Hamvaskői rét - Pilismarót (10 km)

Pilismarót - Szakó nyereg - Hoffmann-forrás - Kétbükkfa-nyereg (8 km)

Börzsöny

Zebegény - Csizmadia völgy - Kövesmező - Nagymaros (5 km)

Kóspallag - Csömölle-völgy - Morgó (9 km)

Kóspallagi tározó - Törökmező - Zamnehoff kilátó - Kóspallagi elágazás (12 km)

Kisinóci th. - Tányér-rét - Kisirtás-puszta - Kollár völgy - Kisinóci th. (15 km)

Nagybörzsöny - Magyar-völgy - Kereszt-völgy - Nagybörzsöny (13 km)

Nagybörzsöny - Hosszú bérc - Nagyirtás-puszta - Kisirtás-puszta - Nagybörzsöny (14 km)

Letkés - Koppány-nyereg - Márianosztra (15 km)

Királyháza - Nagy-Oros-bérc - Csóványos - Pogányvár - Királyháza (15 km)

Nagymaros-Visegrád vá - Szent Mihály hegy - Templom-völgy - Nagymaros-Visegrád vá. (8,5 km)

Gödöllői-dombság

Erdőkertes vá. - Margita - Máriabesnyő vá. (15 km)

Erdőkertes vá. - Veresegyházai tavak - Tölgyes HÉV állomás (10 km)

Szilasliget HÉV á. - Szár-hegy - Bolnoka - Tölgyes HÉV á. (9 km)

Csomád vá. - Fóti Somlyó - Mogyoród - Gyertyános - Mogyoród HÉV á. (9 km)

Fót vá. - Fóti templom - Fáy présház - Mogyoród HÉV á. (10 km)

Csörsz árok - Faház-tető - Ménes csapás - Csörsz árok (15 km)